Zo creëer je de perfecte Instagram biografie

Heeft jouw salon al een eigen Instagramaccount? En wat heb je in de biografie staan over jouw salon? Jouw profiel is het visitekaartje van jouw salon op Instagram. Potentiële klanten bekijken jouw profiel en het moet dan haarscherp zijn wie je bent, anders gaan ze je niet volgen. Maar hoe doe je dat?

Jouw visitekaartje
Bedenk heel goed wie jouw ideale klant is. Wie is jouw lievelingsklant? Mocht je geen idee hebben, denk aan de klanten in jouw salon. Van wie word je het meest blij? Dat is jouw lievelingsklant, oftewel voor die klant doe je wat je doet. Meer van zulke klanten zou je wel willen! Schrijf je biografie voor jouw lievelingsklant. Zij moet overtuigd zijn dat ze bij jou moet zijn. Creëer dan ook een online visitekaartje voor jezelf via Instagram door te communiceren naar deze lievelingskant. Dat doe je via jouw biografie en natuurlijk ook via jouw foto’s. Op het eerste – je Instagram biografie – gaan we nu dieper op in.

Gebruikersnaam en volledige naam

Je hebt een gebruikersnaam, dat is de naam waarmee je inlogt en de naam die mensen zien wanneer jij een foto van hen leuk vindt of erop reageert. Een belangrijke naam dus! Probeer dan ook jouw salonnaam in de gebruikersnaam te verwerken. Dan heb je de volledige naam die dikgedrukt in je profiel komt te staan. Veel bedrijven kiezen ervoor om hier nogmaals hun bedrijfsnaam te vermelden. Dit begrijpen, we maar het is veel slimmer om je bedrijf te beschrijven. Deze volledige naam is namelijk vindbaar in de zoekfunctie van Instagram.

Als je bijvoorbeeld als volledige naam gebruikt “Cosmeticagroothandel in Ottersum” dan heb je een grotere kans om bovenaan Instagram te komen wanneer iemand zoekt op “Cosmeticagroothandel”. Kies dan bijvoorbeeld ook voor “Duurzame schoonheidssalon in Rotterdam” of iets anders om op te vallen in de zoekresultaten. Denk hier goed over na want het omschrijft je bedrijf, maar het moet ook te vinden zijn in Instagram als iets waar mensen op zoeken.

Beschrijving
Onder je naam komt de beschrijving van je salon. Je hebt maar 150 tekens om te vertellen wie je bent en wat je doet. Houd het dus kort en bondig. Het is leuk om gebruik te maken van emoticons maar deze nemen ook weer tekens in, gebruik deze dus niet teveel. Vermeld in je beschrijving wie je bent en wat je doet, bijvoorbeeld:

“Supplier of the brands #Moments & Pure White Cosmetics. Jouw marketing & social media partner in de Beauty Branche.📲 “WE CREATE FEELING”

Potentiële volgers weten dan gelijk wat ze van jouw profiel kunnen verwachten en waarom ze jou zouden moeten volgen.

Website
Onder de beschrijving zet je de websitelink en dit is de enige klikbare URL die je kunt gebruiken op Instagram. Je kunt namelijk geen linkjes gebruiken in de berichten die je op Instagram zet, althans deze worden niet klikbaar. Zet je website dan ook in de biografie bij ‘Website’.

Contactmogelijkheden
Veel bedrijven zetten in hun beschrijving hun e-mailadres of telefoonnummer. Dit is zonde van de 150 tekens die je maar hebt, want je kunt speciale knoppen toevoegen onder je biografie voor contactmogelijkheden met jouw salon. Dit kan alleen als je een bedrijfsaccount hebt op Instagram. Heb je dat nog niet? Ga dan naar je Instellingen en maak van jouw privé account een bedrijfsaccount.

Zo kun je bijvoorbeeld een routebeschrijving toevoegen, waarbij Google Maps wordt geopend met jouw adres voor een routebeschrijving wanneer volgers op deze knop klikken. Je kunt ook ‘Bellen’ toevoegen waarbij de potentiële volger je gelijk kan bellen of je kunt ‘E-mailen’ toevoegen waarbij een mailapp wordt geopend om je te e-mailen. Maak gebruik van deze contactknoppen om het contact opnemen zo laagdrempelig mogelijk te houden en dus de kans op een afspraak te vergroten.

En nu zijn we benieuwd… heb je wat aan deze informatie gehad? Volg ons op Instagram op @beautydaysnl en ontdek of je de tips hierboven kunt terugvinden op ons profiel!

XOXO

Manuela & Mariska van SlowBeauty Professional

Vond je dit artikel leuk? Deel het met onderstaande kanalen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Laat een reactie achter

Scroll naar top